Gebiedsontwikkelaar SADC onderzoekt samen met de provincie Noord-Holland en Transdev of een zelfrijdende pendelbus mogelijk is tussen station Hoofddorp en Schiphol Trade Park, het meest duurzame logistieke bedrijventerrein ter wereld. Zelfrijdende bussen kunnen de bereikbaarheid verbeteren zonder extra chauffeurs. De bus rijdt zonder chauffeur en is flexibel inzetbaar. Het onderzoek wordt eind juni 2026 afgerond, waarna wordt besloten of een proef met één of meerdere bussen start.
De partijen onderzoeken onder andere de betrouwbaarheid van de techniek, veiligheid, privacy, kosten, de beschikbaarheid van leveranciers en mogelijke aanpassingen aan de weg. Ook wordt gekeken naar de mening van reizigers.
Bedrijventerreinen liggen vaak afgelegen en zijn moeilijk bereikbaar met het openbaar vervoer. Daarom zien de partijen kansen voor een zelfrijdende bus. De route Hoofddorp – Schiphol Trade Park is gekozen omdat hier momenteel geen openbaar vervoer rijdt en de afstand te groot is om te lopen. Taxibusjes zijn nu in gebruik, maar kunnen de vraag niet altijd aan. De overzichtelijke inrichting maakt het terrein geschikt als testlocatie.
Het onderzoek loopt tot eind juni 2026. Bij een positief resultaat starten de voorbereidingen voor een proef, die ongeveer een jaar duren. De proef kan op zijn vroegst in 2027 starten, mits de RDW akkoord geeft. Bij succes kan dit een aanvulling worden op het openbaar vervoer in het landelijk gebied.
« TerugSADC heeft grote ambities op het gebied van innovatie en duurzaamheid op Schiphol Trade Park. Er wordt bij de gebiedsinrichting onder andere nagedacht over het gebruik van groene energie, hergebruik van grondstoffen en een duurzame omgang met water.
Het is een 350 hectare groot terrein, gelegen direct naast het NS-station Hoofddorp en nabij afrit 3a Hoofddorp-Zuid / Schiphol van de A4.